tisdag 21 december 2021

Smaklösheter

Från och med idag ska jag lägga med en smaklöshet i varje blogginlägg.


Den första bilden är på ett badkar som fanns i Manuels hus när de köpte det. Han är medveten om att jag såg det som en smaklöshet när jag var på plats. Det var t o m så han presenterade det så jag känner inte att jag gått över någons gräns här genom att kommentera någons tycke och smak.
Det är ju dessutom ett vanligt badkar. Inte jacuzzi eller något sådan eftersom det inte finns några munstycken i karets väggar. Det hade kunnat ursäkta konstruktionen något.

Idag efter jobbet kom min vän Tony med dotter och hämtade mig i korsningen utanför. 

Medan jag väntade gick jag in på ödetomten som ligger i korsningen för att se vad det är folk gör sig av med på sådana här ställen. 



Det är en blandad kompott men det verkar oftast handla om byggavfall. 

Vi tog en liten sightseeing. Vi tog en tur till La Zenia boulevard där jag passade på att bunkra upp spännande drycker när jag ändå åkte bil. Hon trodde väl inte jag var klok kvinnan i kassan. 

Sex olika sorters saft/juice och fyra burkar cocktailkapris.

På La Zenia fick jag syn på en kristinehamnstjej som satt på en uteservering. Jag gick fram och vi pratade lite kort innan jag drog vidare.

Sedan åkte vi kustvägen till La Mata där Tony bor. Han har en fantastisk lägenhet på översta våningen i ett tyst och fint område. 

Här står han på den ena takterassen. Vi satt och pratade en stund däruppe och njöt av utsikten.

Innergården.

Havet.

Den östra lagunen. Tony körde mig hem sedan via ett område där det är en stor marknad varje fredag så dit ska jag gå på fredag. De firar tydligen inte jul på samma sätt som vi och Tony trodde alldeles säkert att den skulle vara öppen på fredag när det är svensk julafton. Jag räknar med att det tar ca 45 minuter att gå dit om jag pinnar på lite. Nu har jag inte gått så mycket de senaste två dagarna så jag kan nog klara den promenaden. Men jag tar troligen buss dit och går hem istället för att vara säker på att inte musten går ur mig helt lagom tills jag kommer fram till marknaden.

Idag var jag också tvungen att ta bilden på poolen inne på gården där jag bor som jag tänkt på i flera dagar. Jag lägger ju märke till detaljer och jag höll på att ramla baklänges för några dagar sedan när jag tittade ner i poolen för första gången. I mosaiken i botten har man skapat en kompassros av färgade mosaikbitar. 


Men så fort jag såg den förstod jag att den inte alls stämmer. Den pekar ju inte ut väderstrecken som en kompassros ska. Kompassrosen fanns där bara som dekoration. 

Alltså! Det skulle faktiskt nästan vara en deal-breaker för mig om jag var och tittade på en lägenhet i det här kvarteret. Det är tveksamt om jag skulle stå ut med att ha en felvisande kompassros som jag måste gå förbi varje dag. Och jag skulle tänka på alla de som det inte betyder något för och tycka att de är lättlurade och går med på vad som helst. Kanske en av nackdelarna med att vara högkänslig.

Idag när vi gick in i Tonys trappuppgång utbrast jag: -Men kolla här då! De har ju använt en upp-och-ned-vänd siffra ovanför ingången. Troligen hittade de inte bokstaven "L" utan vände på en sjua istället. Det skulle jag också ha svårt att leva med. Tony hade aldrig sett det trots att han haft lägenheten sedan 1998.

Egentligen hade jag tänkt att gå en långpromenad ikväll men jag tar en vilodag till. Jag går imorgon istället.

Inga kommentarer: