fredag 24 december 2021

Fredagsmarknad på julafton

Först och främst God jul till er som läser min blogg!

Sedan dagens smaklöshet.


Här kan man köpa smaklösheter i parti och minut. Rött och vitt har ju sedan länge varit julkulörer. Men nu börjar de också med lila och vitt (som snögubbarna som kramas i bild). Det känns som ett övergrepp på kulören lila i min värld. På tal om smaklöst... Kolla klockan till höger i bild.

Jag blev så glad och stärkt i min tro i morse när jag läste på SVT-nyheter att fyra av fem tillfrågade psykologer i en undersökning inte tycker att man ska ljuga för barn om att tomten finns. Jag har alltid varit emot införandet av en fet gubbe som plötslig kommer hem till oss och delar ut presenter. Till "snälla" barn. Inte till de som gjort något dumt under året. 
Där fick jag vika mig för "normen" några gånger men det gjorde så ont i mig så jag knappt kunde vara med och se Felix reaktion. Jag tyckte så synd om honom att han blivit lurad.

Det var ett fantastiskt väder när jag gick till bussen på morgonen.


Lätt soldis. Kortbyxor. På julafton. Jag pratade med Sverige i morse då var det 14 grader kallt. Här var det nog 15 grader varmt istället men det blev ännu varmare framåt lunch.


Eras de la Sal. En knutpunkt för bussar. Väldigt oansenlig om det inte står några bussar där.


Självporträtt.

Jag tog bussen till fredagsmarknaden som planerat. Men jag hade ett ärende innan. När jag var uppe hos Manuel i Elche smakade jag på en indisk pickles som var så otroligt god. Jag frågade var de köpt den och de hade fått den av en. Den de fått den av hade dock angett adressen där den var köpt. Det stället låg nära där jag klev av bussen så jag gick dit först. Det var en väldigt konstig affär. Mitt i ett industriområde där mutterknackare och vinkelslipar stod för fågelsången. Affären var ett stort lager med pallhyllor. Det var för folk med restauranger. De hade typiska indiska karotter och sådant som man får in maten i till bordet. En "Cash and carry" som fanns i Karlstad förr när vi åkte och köpte mat till Club Zebra. Men jag fick handla en enstaka burk. Det var inga problem.


Exakt den sorten jag fick hos Manuel. Ett kilo pickles med en sanslös styrka och smak.



Sedan gick jag till marknaden. Mycket bilar och mycket folk.


Och mycket skräp. Mycket kläder och skor. Prylar som finns i leksaksstånden på våra marknader. Tyvärr inga loppisstånd.


Grönsaker och några matställen. Men jag var inte hungrig. 


Jag köpte mig ett gäng mandariner men de var lite syrliga och fulla av kärnor. Men jag satte mig en stund och åt upp den i alla fall. Jag är så jättenöjd med mitt tjocka sittunderlag. Varje gång jag sätter mig tar jag fram det och får sitta mjukt.

Här är det någon som tänkt lite fel. En inhägnad runt en vattenpark där man satt överhänget av taggtråd in mot parken istället för ut mot gatan.


Det går nog ändå inte att klättra över utan en hel del besvär men fel är det. En detalj som säkert ingen annan lägger märke till men jag ser allt sådant där. Det tycker jag är en utav fördelarna med att vara som jag är. Jag blir ofta otroligt glad när jag ser sådana här detaljer i min omgivning. Det startar roliga tankekedjor. Här kunde jag direkt föreställa mig hur manskapet hade fått skäll av basen när alla stolparna hamnat fel.


Jag såg ett jättevackert gräs som växte vid en bro. Långa mjuka vackra ax.

Jag gick in på ett stort varuhus som heter Carrefour. Vilken fiskdisk de hade.


Säkert 15 olika sorters skaldjur på is.


Jag köpte två nya glasögonsnoddar hos en optiker.


Sedan gick jag till köpcentret "Habaneras" och gick i lite affärer.

Väl därinne började jag bli hungrig och jag gick till samma restaurangkedja som också fanns i La Zenia boulevard. Foster's någonting.

Förra gången tog jag en god nacostallrik. Idag tog jag hamburgare.


Den var fantastiskt god. En av de bättre jag ätit. 

Sedan blev jag helt slut. Sömnig och det kändes att jag gått mycket. Kl 15 kom jag hem. Jag tog buss från Habaneras in till stan och sedan hem.


Jag köpte med mig nya mandariner hem. Den frukthandlaren jag har här är bara bäst. Jag har ätit mandariner nästan varje dag men inga så goda som hos honom. Jättesöta och inte en kärna.

När jag kom hem lade jag mig och läste. Då hade jag gått över 20 000 steg.

Jag slog en signal till Felix på Facetime också för att få se honom några minuter på julafton i alla fall.

Idag har jag inte ägnat boendefrågan en enda tanke faktiskt. Jag kom av mig lite igår. Jag har däremot tänkt på en annan sak idag. Jag undrar varför människorna här accepterar att det ligger hundskit överallt på trottoarerna. Man kan inte gå mer än 25 meter förrän det ligger en ny liten hög. Högarna är verkligen små. Alla har ju så små hundar så det blir inte mycket men de ligger överallt. Ibland ligger det även halvkilosrukor mitt på trottoaren. Inget konstigt med det tydligen. Konstigt folk kan jag tycka. Som inte vägrar att finna sig i det.

Imorgon är det juldagen. Då tror jag de firar jul mera här. Barnen får tydligen sina julklappar den 6 januari.

Jag funderar på att hyra en vespa någon dag och åka runt lite. Vi får se.


Inga kommentarer: