onsdag 15 december 2021

La Zenia boulevard

Jag köpte soppåsar igår. Jag tänkte mig sådana man har hemma som passar i en vanlig hink. De jag felaktigt köpte var större än de svarta sopsäckar vi ibland behöver fylla byggskräp i hemma. Dessa som jag felköpte var i lika tunn plast som de vi har under diskbänken. Dessutom var de parfymerade. En speciell doft av rengöringsmedel som man använder i varmare länder. Där man också med jämna mellanrum tvättar exakt allting med klorin.

Jag fick tag på kaffefilter igår också så nu behöver jag inte ransonera med dem längre.

Vaknade 05:30 och gick upp. Kollade covidnyheter på SVT-nyheter. Jag tittade på en dokumentär om Göran Zachrisson på SVT Play igår. Den var sevärd.

Nu har ABF:s studiecirkelkatalog för 2022 kommit och där går det att anmäla sig till min studiecirkel om snusodling inför odlingssäsongen 2022.

Jag fick också ett ledsamt besked från "L" idag. Hon kommer inte ner till mig på nyår. Det går inte enligt Norges inreseregler på ett smidigt sätt. Hon bokar om resan till någon annan destination istället. Hon är tvungen att göra det 15 dagar före den planerade resan så det behöver alltså ske idag. Jag förstår henne till fullo. Det är inte roligt att leva i osäkerhet innan en resa. Särskilt inte som om allt pekar på att det skulle bli jättekrångligt för henne att åka från Gardemoen.

Men jag fick ett positivt besked från Felix däremot. Han klarade uppkörningen idag. Jag blev så otroligt glad. Det där med att köra upp höll nästan på att bli "en grej" för honom och sådant är inte roligt att gå och dra omkring på. 

Grattis min älskade hjälte!

Det blev ingen tur ut på vischan idag. Min vän som skulle hämtat mig hade läst fel i sin kalender. Vi kanske gör ett nytt försök i helgen. Det är ju faktiskt ingen brådska.

Jag anmälde mig till ett evenemang vid en av saltsjöarna på söndag. Jag tror man ska hjälpa till att plantera erosionsskyddande växter. Jag hoppas att jag kommer med. Det var begränsat antal platser.

Jag letade också reda på ett par funktioner på kameran som jag ska prova att använda idag för att se om jag kan få lite "gladare" bilder. Jag tycker nämligen att kameran som den tidigare varit inställd tonat ned den faktiska glädjen i motiven och gjort dem färglösa och mörka. Så får den absolut inte göra med min vackra värld.

Idag tog jag en buss till La Zenia boulevard. Det är ett köpcenter utanför stan. Konstigt nog gillar jag sådana. Det var lite saker jag tyckte jag behöver som jag inte hittar på Aldi här bredvid. Men framförallt var det för att få sitta och titta på människor och priser i butiker. Jag tycker om att jämföra priser med Sverige också. Mitt enda ärende var egentligen att köpa en USB-kabel. Något jag säkerligen hade kunnat göra på vilken närbutik som helst här. Men det fanns inte på Aldi. Jag gick till min lilla grönsakshandlare och köpte mina obligatoriska fyra mandariner först så jag hade något att mumsa på på vägen.

Jag gick en sväng innan bussen skulle gå. Jag var verkligen felklädd idag i kortbyxor och t-tröja. Det var mulet och inte alls varmt men jag orkade inte passera alla lås igen och gå upp och hämta min hoodie. Det blir nog varmt sen, tänkte jag men det blev det inte. 


Sådana här ödetomter intresserar mig. Jag går ofta på trottoaren utanför och tittar vilka vilda blommor som växer där. Att gå in på ett sådant här område är förknippat med vissa risker att trampa i hundskit om man inte är extra försiktig. Här släpper de hundar fritt och de tar aldrig upp efter dem här. Det gör de ju knappt på trottoarerna heller i o f s men där syns de bättre. Idag chansade jag och sneddade över området på en liten stig.


Pelargoner växer vilt här som ogräs.

Tre små fina lila olika sorter.



Den mellersta är möjligen en vädd av något slag.

Sedan tog jag bussen till La Zenia boulevard. Ett ganska stort köpcenter med massor av butiker. Jag köpte en USB-kabel men det visade sig att det var en annan kabel jag skulle haft. Jag köpte USB-A - USB-A och skulle haft USB-A - USB-B. Jag får leta vidare.



Butiksgator på området.

Jag lunchade på ett ställe som hette Foster's  Mex. 


En supersmarrig nacostallrik med guacamole.

Sedan hittade jag ett underbart varuhus som hette Alcampo.


ICA Maxi gånger tio ungefär. Rent och fint och god ordning.


"Snackskorridoren".


Fiskavdelningen.


Jag tycker det är kul att titta på utländska husgerårdshyllor också.


Jag köpte två burkar kapris och fyra persimoner från Alcampo också och åkte sedan hem igen för att värma mig lite. Här ligger de på balkongen hemma tillsammans med mandarinerna som jag inte hann äta på bussen. Felix säger att de finns i Sverige men heter Sharonfrukt. Det kan nog stämma.

Jag gick in till stan igen. En man och en kvinna skördade oliver mitt i trafiken.


Tja varför inte. De hängde ju där till ingen nytta annars.


Inga dåliga rötter. Mängder av luftrötter också.

Jag kissade därunder sedan... Det här var i parken där alla gröna papegojor håller till. De var där nu också och skränade.

Vasstrån. Säkert 4 meter höga.


Till höger är det padelbanor (förstås).

Klockan är 18:30 och jag är färdig för idag. Det har varit en händelserik och rolig dag. Felix har tagit körkort! Men det var så himla ledsamt att inte "L" kommer. Jag har tänkt mycket på henne och vad jag ska visa henne för några lustigheter jag hittat. En annan gång kanske.

Jag har åkt mycket buss idag också. De går inte så ofta så ibland får jag stå en bra stund innan jag kommer i väg. Och jag går väldigt mycket. Mellan 15 och 20 000 steg om dagen sedan jag kom hit. Det hade varit perfekt att ha en cykel.

Jag hittade rätt kabel på en affär också så nu fungerar min teknik här som jag vill.

Inga kommentarer: