söndag 11 december 2022

+ 20 grader

Vaknade efter 7 igår. Åt frukost och tog det lite lugnt. När solen stigit upp blev det varmt och skönt och jag satte mig i solen och läste och slumrade ett par timmar. Framåt lunch började jag smida planer på en drink nere på strandpromenaden men då började det mulna på. Nordväst om området där jag bor tornade det upp sig regnmoln.

Men regnmolnen föll ihop lika fort som de kom och det såg plötsligt ut att bli en fin kväll. Jag tog bussen ner till Eras de la Sal och gick ner på strandpromenaden. Hittade mig ett bord och beställde en "Long Island Ice Tea" och njöt av solnedgång och underliga människor,



Servicen var otroligt dålig och drinkarna dyra. Ungefär vad jag hade trott också. Efter drinken flyttade jag till ett intilliggande ställe för att ta en öl men ingen servitör kom. Jag bytte ställe igen och fick mig en öl. Men det var det enda jag såg av serveringspersonalen. Jag fick gå runt och leta efter dem sedan och då stod alla ungdomarna inne och lekte med varann istället för att jobba.

Det var en massa sport på gång under kvällen. Det spelades tydligen någon fotbollsmatch som många var intresserade av. Varenda krog hade en tittarskara framför en TV och de skrek. Tydligen vann Marocko över Portugal och hela staden kom i extas. Det verkar bo väldigt mycket marockaner i Torrevieja och bilar åkte runt och tutade överallt. Det kan nog också varit en del spanjorer som tutade också, glada för att Portugal slogs ut. Men att VM verkar hålla på fortfarande? Har det inte pågått väldigt länge?

Jag stannade till på en bar jag hört talas om men som jag trodde låg i La Mata.


Den svenska baren "Farbror Barbro" och det fick bli några öl där också. Där var det väldigt stillsamt men jag satt och pratade med ägarinnan som visade sig ha en del minnen av min vän Mårten som dog därnere. Han var stamgäst och ett av originalen i Torrevieja. En titel han skaffat sig snabbt på den korta tid han var där. Alla visste vem Mårten var. Efter misshandeln blev han ett ännu större original. Han hade svart lapp för ena ögat och skallen intryckt ovanför ögat från ett slag av ett basebollträ. Ganska kort därefter dog han i sin lägenhet. Så tragiskt!

När jag skulle gå till bussen var det en massa avspärrningar överallt också. Bl a gatan där busshållplatsen var. Jag hamnade minsann i vägen för ett stadslopp som pågick också.




Hela staden var pyntad med juldekorationer.


Det var prisutdelning mitt i en park efter ett stadslopp som sprungits alldeles nyss.  

Jag gick sedan vidare till bussen men blev upplyst av en arabisk kvinna med huckle och fotsid svart dräkt att hållplatsen inte trafikerades p gr a det stadslopp som sprungits denna kväll. Kvinnan vinkade mig med sig och vi halvsprang till en annan hållplats. En tur som aldrig höll på att ta slut. Hon fyra steg före mig hela tiden och vi sa inte ett ord till varann. Sedan stod vi och väntade där en god stund tills jag fick se en jättetrevlig bar på andra sidan gatan och gick dit.


Det blev en öl där också. Jag fick lite mat också. Någon äggröra med ost och det var gott.

Sedan bar det av hemåt ändå. Det var rena turen att jag kom men en buss hem. Tidtabellen stämde inte alls i denna festyra och någon taxi fanns inte att uppbringa. Det var så skönt att få komma hem. Min vän Johan i Böppa hade skickat ett litet musikstycke till mig under kvällen som han komponerat för mina YouTube-klipp och den var så otroligt fin. Jag lyssnade på den flera gånger innan jag slog igen ögonen för denna lördagskväll på stan.

Inga kommentarer: