fredag 9 december 2022

Blodfylld mygga

I morse satt det en blodfylld mygga på väggen. Jag har vita väggar överallt så man slår ogärna ihjäl myggor mot väggen även om de inte är fulla med blod. Jag försökte döda den genom att klappa en gång i händerna precis ovanför där hon satt för att hon skulle flyga in i dödsklappen men jag missade. De gör mig inte så mycket de där myggorna. Det värsta är deras närgångna surr. Jag får inga myggbett av dem och när de biter mig på natten märker jag det inte ens. Inte heller efteråt.

Annorlunda "spansk" frukost men ack så god.

Tog en cykeltur. Jag höjde sadeln lite och det blev väldigt mycket bättre trampställning. Jag satt som i en fåtölj och trampade förut men nu fick jag mer kraft i tramptagen. Filmade lite men helt i onödan egentligen. Absolut inget att se.

Min mäklare kom hit kl 12 och hämtade en rulle snus. Jag köper med det till honom när jag åker ner. Det rullar på med husaffärerna härnere även om han märker av en viss avmattning efter räntehöjningarna i Sverige. Många gör ju som jag. Belånar sina hus och köper här. Mitt bostadsköp blev ju klart i stort sett samma datum som Putin gick in i Ukraina i februari i år. Jag kanske tänkt till både en och två gånger extra om jag vetat hur det skulle bli. På ett sätt var det ju bra att jag inte tänkte till. Då hade jag inte haft det lika bra som jag har det nu och någon ekonomisk katastrof har det inte blivit ännu.

Jag tog en tur med scootern till Punta prima. En tur som jag fasat lite för eftersom den innehåller stressiga rondeller men det gick bra. Jag hade sett någonstans att det finns en restaurang där som heter "The Bridge" där de serverar en 50 cm lång korv med bröd och den var jag väldigt nyfiken på. Jag hade fått för mig att jag skulle filma en snutt när jag åt och därför glömde jag fotografera korven. Jag riggade upp min GoPro och beställde mat. Korven kom in ganska snabbt och den var underbar.

Jag testade däremot att klippa ut en stillbild från filmen. Filmen går att se här: https://www.youtube.com/watch?v=7aWo6efixOM

Jag säger felaktigt på filmen att korven kostar 3, 30 €. I själva verket kostade den 7,40 €. Mer rimligt faktiskt.

Efter att ha varit hemma en stund blev jag sugen på att sätta mig i någon bar och dricka några öl. Det är ju ändå fredagskväll men det äventyret blev kort.
Jag gick in till Carrefour och tänkte sätta mig i en av de barerna som finns vid busshållplatsen. Medan jag gick dit kom jag på att jag inte hade något munskydd med mig. Jag hade tänkt åka buss hem sedan. Jag började med att gå in på Carrefour för att köpa ett paket munskydd. Alternativet skulle vara att gå hem eller åka taxi och jag hade ingen lust med något av de alternativen.

Sedan gick jag till en bar och satte mig. Några ensamma fula feta gubbar satt där och det är väl där jag passar in bäst.

Men det var så fruktansvärt dystert och det hängde regn i luften hela tiden. Jag fick t o m använda paraplyet lite.

Jag tvingade i mig ölen och gick in på Carrefour igen och köpte lite påssoppa och tunn soppspaghetti. Jag blev sugen på lite salt kvällsmat när jag kom hem.
Det blev mer som en pastagröt men salt, buljongigt och gott blev det.