lördag 24 december 2022

Julafton (tydligen)

Det är lätt att glömma att denna dagen är så speciell i Sverige när jag inte är där. Här spelas det julmusik överallt men det är ingen riktig julfeeling precis. Dessutom tror jag de firar imorgon här så idag är en vanlig lördag.


Jag skickade i alla fall ett julkort via FB i morse.

Jag satt och bläddrade i ett reklamblad från Carrefour på morgonen.


Denna bild hade inte gått hem i Sverige.

Jag tog en cykeltur ner till stranden. Det var första gången jag testade den turen med cykel.

Det går en lång cykelbana från mig ända ner till havet.


Lång och rak.


Förbi saltfabriken.


Jag stannade till då och då.


Ända tills jag var framme på strandpromenaden.

Helt fantastiskt väder. Över 20 grader idag igen.


Folk badade faktiskt. Den 24 december.

Jag vände vid stranden och cyklade hem igen och ägnade mig åt min favoritsysselsättning en stund.


Ligga och steka och slumra och tänka.

När jag kom hem hade jag fått en julklapp av grannen Petra. Denna lilla "jultallrik" stod utanför.


Petra och Bani hade fått sin julklapp redan på morgonen.


Och visst klär jag i röda horn! Jag hörde ett nytt fågelläte som var helt fantastiskt. Subtil sång och knorrande och knäppande. Det var den svarta rödstjärten förstod jag efter en stund.

När jag legat några timmar tog jag scootern till Carrefour och handlade ingredienser till nachostallrik som jag tänkte göra imorgon. Sedan hem och lastade in i kylskåpet och iväg igen till en indisk restaurang jag ville prova i San Luis.


Bombay Spice. På restaurangerna intill var det storfester med kareokee och allt möjligt. Ett väldigt liv.


Jag var själv på den indiska. Redan till förrätten anade jag den bristfälliga matkvaliteten. Smaklöst, vattnigt...


Huvudrätten kom in. Lamm kahraj. Den ska ju vara väldigt stark men här var den mest bara jolmig.


Men jag slevade i mig ändå. Jag återvänder inte hit i alla fall.

Ändå mätt och belåten tog jag motorvägen hem. Iförd shorts och t-tröja på scootern i 70 km/h och det var inte ens kallt. Helt underbart.

Boken jag påbörjade igår är jättebra. "Allt jag fått lära mig" av Tara Westover. En kvinna som växte upp i en mormonfamilj i USA med allt vad det innebar. Verkligen läsvärd om hur religionen förgiftar en hel familj. Fruktansvärt.

Jag har haft en väldigt bra julafton. Det är klart att jag saknat Felix men jag vet att han har det jättebra. Det räcker för mig. Jag har det också jättebra.


Från mig ensam, till er alla. En riktigt God Jul!

Inga kommentarer: