fredag 16 december 2022

Sista arbetsdagen denna gång

Nästa arbetsdag blir den 2 januari. Nu tar jag två veckors semester igen. Jag hade tre onlinemöten på raken på förmiddagen. Sedan tog jag lunch och kände att jag behövde passa på att gå ut i det vackra vädret. Jag fick med mig grannen Kent på långpromenad till Svenska kyrkan. Jag hade hört att man kan låna böcker där. Vi kom strax efter ett genomfört barndop och togs emot av präster eller vad de var. Ett par i 60-årsåldern. Båda med prästkragar. Vi fick en kopp kaffe och pepparkakor innan vi gick vidare.

Mycket riktigt fanns där ett litet bibliotek där jag kunde låna böcker hur jag ville. Jag lade också ut en blänkare i ett FB-forum att jag gärna tar emot svensk skönlitteratur (men inte deckare) och har fått några svar.

När vi gick hem igen stannade vi till på en "Kinés". Här är det ett begrepp. Stora varuhus som har ALLT och detta var nog den största jag hittills sett. 



Pennavdelningen.



Avdelningen för städutrustning.

Man skulle kunna gå där en hel dag och hitta "Bra-att-ha-grejer". Äntligen fick jag köpa lite akrylfärg, penslar och några dukar så ikväll inleder jag min period av Spanien-måleri. Den kommer inte skilja sig mycket från det kluddet jag tidigare ägnat mig åt men det ska bli kul att söla lite med färg igen.

När jag kom hem skrev jag klart dagens minnesanteckningar, röjde mitt lilla vardagsrumsbord och ställde upp mina färger inför inledningen av min "Spanien-period". Nu ska jag klä mina vita väggar med mina färggranna alster från topp till tå


När jag väl började måla insåg jag vad lite pigment de här billiga "kinésfärgerna" innehöll.


De är liksom mer "vattniga" än de färger jag har hemma men det gör inget. Jag kanske måste stryka två eller tre gånger istället men då gör jag det. Nu behöver jag vänta tills imorgon för att kunna måla kant-i-kant med det redan målande för att inte kulörerna ska krypa in i varann.

Jag minns inte när jag mådde så här bra senast. Jag har jobbat en vecka och känner verkligen att jag gjort skillnad. Nu går jag in i en tvåveckorssemester härnere i mitt nya hem. Jag älskade att sitta ensam och måla ikväll, dricka iskall öl och lyssna på blues. 

Jag kan verkligen rekommendera gruppen "Love sculpture" med albumet "Blues helping" med Dave Edmunds på gitarr (vem kunde tro det om honom!?!?). Albumet är från 1968.

Min vän Kurt i Kristinehamn brukar säga att han mår som en brukspatron. Jag mår som Kurt när han mår som en brukspatron nu in my home away from home.

Inga kommentarer: