onsdag 21 december 2022

Paella

Vaknade kl 8 och hade i princip dagens ljusa timmar inplanerade och klara. Jag planerade allt i går kväll. Min planering gick ut på att jag skulle göra en scooterutflykt runt lunch. Jag skulle åka till en lite avlägsen restaurang som jag kollat in under mina planeringskvällar jag haft i kapellet. Restaurangen Manolo i Guardemar del Segura. Jag tänkte också filma lite igen. Jag har liksom kommit av mig lite med filmandet. Mest för att det inte finns så mycket att filma tycker jag. Nu har jag ju dessutom lite musik jag kan lägga till till mina klipp och det blir en ny utmaning för mig att lära mig det.

Men först var det frukostbestyr här hemma och lite målning. 

De i filmutrustningen ingående komponenterna låg på laddning för säkerhetsskull på förmiddagen. En lite större disk än vanligt låg också och väntade i diskhon. 


Jag hade blandat mig en Vodka Gimlet igår på kvällen.

Sedan jag kom hit har jag köpt två cykelpumpar. Den första fungerade bara på den ena ventilen eftersom det är två olika ventiler. Då köpte jag en till som var av en sådan dum konstruktion att den inte gick att använda. Imorse försökte jag igen. Det slutade med att hela ventilen på framhjulet skruvades ur när jag skulle ta bort pumpen efter att jag gjort ett seriöst pumpförsök. Det innebar förstås att all luft i framhjulet försvann. När jag försökte pumpa i luft i framhjulet igen, gick det inte. Nu måste jag troligen köpa ännu en pump. Jag tar mig heller ingenstans med cykeln eftersom det inte finns luft fram. Jag skulle gärna vilja byta både däck och slangar både fram och bak så jag fick samma ventiler. Gummit i däcken är gammalt och sprucket också och bak har jag ett däck med nabbar. Ett mountainbikedäck och jag vill ha släta landsvägsdäck både fram och bak. Jag överväger att lämna in cykeln någonstans men då får jag leda den ner till stan.

Idag såg jag den största silverfisk jag någonsin sett också. Stor som en hyfsad siklöja.

Strax före lunch påbörjade jag min utflykt med scootern.

Det blir så mycket för min hjärna när jag ska ut på uppdrag och ivern spelar mig spratt hela tiden. Jag filmade delar av resan dit. Började med när jag satte mig på scootern. Sedan när jag körde ut från området och ut på motorvägen. Sedan när jag kommit fram. När jag satte mig till bords hade men ännu inte öppnat köket. Klockan var 12:07 och de öppnade kl 13. Jag tog en promenad så länge och filmade lite landsbygd. Då insåg jag också att jag åkt ifrån mitt snus i ivern. En sån tabbe kan förstöra en del. Särskilt om jag inte är själv och då jag har någon att berätta för om min klantighet. När jag är själv tonar jag automatiskt ned fadäsen eftersom ingen lyssnar på mitt klagande. När jag är själv blir problemet således mindre eftersom det inte är någon idé att älta misstaget.


Jag satte mig till bords och skämdes när jag riggade upp kameran och mikrofoner och allt men jag bet ihop. Jag känner mig dum som filmar mig själv när jag äter. Personalen tittar. Inte enbart positiva blickar. De kanske känner att de blir utsatta för granskning. Jag var så ivrig att jag glömde fotografera min kyckling- och kaninpaella. Vill man se den finns den bara dokumenterad på filmen från idag som kommer ut på Youtube imorgon.

Till efterrätt beställde jag hemgjord flan och kaffe. 



Det lyckades jag i alla fall fotografera också.

Sedan åkte jag hem igen. Det är en tur på ca 1,5 mil. Det var så gott att få lägga in en snus igen.

Men jag åkte bara hem och vände faktiskt. 


Jag hade blivit lite sugen på att köra scooter så jag åkte upp till La Mata där Tony bor. I den delen av staden är det väldigt kuperat. Den blå saltsjön i bakgrunden.


Jag tänkte gå ett varv i "Parque Aromatico", en park anlagd med tanke på dofter. 


Men denna dag var ingenting särskilt aromatiskt. Det är nog fel årstid. Men det var ett häftigt ställe. I en svacka i landskapet helt omgiven av branta sluttningar.




Jag var helt ensam i parken också. Inte ens hundägare såg jag. Märkligt ställe egentligen. Det känns verkligen att man är nere på botten i en stor gryta när man går där. Det är branta trappor ner och branta trappor upp igen.


Efter att ha kämpat mig upp ur gropen fortsatte jag utforska området med scootern.

Jag körde ner till La Matastranden där jag aldrig varit förut. 



Den är imponerande faktiskt. Det var faktiskt folk som badade också. Enligt uppgift ska det vara 17 grader i havet.


Ett stilleben.

Det blev en jättefin dag och jag åkte scooter i shorts och t-tröja. Jag letade mig ner mot stan igen och till Carrefour. Jag var tvungen att köpa ytterligare en cykelpump. Jag tror jag köpt pumpar för 400 spänn den här resan.

En dröm gick i uppfyllelse idag också. 


Jag fick parkera bland de andra motorcyklarna utanför Carrefour. Det har känts som ett ouppnåeligt mål i och med den otäcka rondellen. Men jag har hittat en bakväg med en mindre stressig rondell så nu kan jag åka dit också.

Jag pumpade cykeln också direkt när jag kom hem man då hade jag lyckats deformera ventilen när jag hade krånglat med den med min polygriptång. Alltså fortfarande ingen luft i framdäcket.

Kvällen blev också ljum och fin men jag satte mig och redigerade dagens film. En händelserik och lång dag.

Inga kommentarer: