söndag 25 december 2022

Julfirande

Det är idag spanjorerna firar sin jul. Allt är stängt och jag insåg att jag glömde köpa tacokrydda igår så jag tror min nachostallrik får anstå tills jag lyckats införskaffa denna krydda. Det skulle bli smaklöst utan, särskilt som jag bara har salt och svartpeppar här. Jag har iofs Aromat och trocomare också men det hjälper liksom inte.

Jag har börjat få mer ont i armen igen. Ett tag trodde jag det började släppa men natten till julafton var jobbig. När jag sedan cyklade ner till stranden igår fick jag jätteont. Trots det var natten till idag ganska OK. Jag la mig kl 18:30 och läste till 21:30 men kunde inte somna. Dels var jag inte nog trött och dels hade jag ont. Jag fick läsa en omgång till och jag somnade kanske runt kl 23. Och sov sedan till 08:30 vilket jag uppskattade.

Varje dag lär jag mig en massa nya saker trots att jag är 58 år. Och ser nya vackra saker överallt. Idag på morgonen såg jag en rödhake här utanför. Jag håller på att lära mig min nya plats på jorden. Jag lär mig varje dag hur solen vandrar över himlen och hur det påverkar min lilla plats i Spanien. När jag kan stänga av nattens uppvärmning för dagen, hur jag ska möblera uteplatsen från timme till annan för att kunna ligga och ladda mina svenska frusna batterier i den välgörande solen. Igår lärde jag mig hur svart rödstjärt kan låta. 

Om jag tänker efter kan jag faktiskt göra en liten lista över vad jag lärde mig igår. Jag lärde mig lite nya vägar att köra med scootern, rödstjärtens sång, hur det är att cykla till stan och hem igen. Var det blir små motlut och var det går lättare att trampa, att Carrefour har ett sortiment med "Carrefours egna varor" som är billigare än de etablerade märkesvarorna, 


att jag behöver ha med cykelpumpen när jag cyklar för att kunna fylla på framdäcket lite, att den indiska restaurangen i San Luis inte är så bra, ungefär hur mycket matvaror jag kan handla för att få med mig dem i scooterns lastningsutrymmen under sadel och i topboxen, vilket eluttag jag ska sätta dammsugaren i för att nå runt hela lägenheten, hur förmiddagarnas bakgrundsljud domineras av gråsparv och insektssurr. Först runt lunch börjar stararna och duvorna och - som en överraskande dusch - kommer papegojskrän över en i flykt. Att fladdermössen är många och att man ser dem en kort stund i den snabbt övergående skymningen, att jag varje förmiddag har ett bi som kommer hit och ställer sig att surra högfrekvent på tomgång i luften ovanför mitt bord på uteplatsen. Ibland hänger biet blickstilla i luften i flera minuter och tar inte ens notis om att jag kommer nära det med mitt ansikte. Ibland släpper den en liten nikotingul droppe från bakdelen. Bibajs.

Min überreligiösa granne överröstade förmiddagens naturläten med en predikan på radion som jag höll på att bli galen på. Den handlade om den mörka värld vi lever i och jag orkade bara inte med det negativa religiösa. Särskilt inte som jag i går läste i min bok hur den lilla mormonflickan nära på begick socialt självmord när hon första dagen i skolan (vid 16 års ålder) frågade läraren inför hela klassen vad "förintelsen" betydde och den kompakta tystnad hon då möttes av. Jag började spela zappas "Eat that question" för att överrösta grannen trots att jag inte ville. Att det här med respekt för sin nästas ljudmiljö är så svårt att förstå.

Varför vänta på att någon påhittad gud ska göra världen bättre. Är det inte bättre att göra det själv? T o m belgiskans dammsugare på andra sidan var mindre störande än den religiösa domedagspredikan min granne tycktes sitta och njuta av att lyssna på. Belgiskan kan i o f s få otroliga vansinnesutbrott på sin oskyldiga lilla hund som inte förstår någonting. Det verkar vara sådana saker som att hunden går där hon just har våttorkat golvet. Men det är nästan bara roligt hur hon skäller på hunden med långa infekterade franska haranger där ordet "merde" förekommer rikligt.

Jag låg och solade och njöt i värmen ändå. Stundtals blev det nästan för varmt men sedan började det fläkta skönt. Jag gick ifrån en stund och sköljde av scootern som blivit dammig. Sedan gick jag till saltsjön och hämtade fem liter rosa saltvatten. 


Jag tänkte jag skulle se om jag kan få bort ogräset mellan trädgårdsplattorna med saltvatten. 


Mest som ett litet test.

Tänk att det är den 25 december idag och jag har haft runt 20 grader nästan hela den senaste veckan.


Det är här jag lutar mig på dagarna. Jag kommer att längta efter den här varma stolen när jag kommer hem till Sverige.



Omgiven av hibiskus.

Jag tog en promenad bort till Wang också för att se om han hade tacokrydda men det hade han inte.


När dagens soliga timmar var över gick jag ner till saltsjön igen för att göra en timelapsinspelning av solnedgången igen men den blev inte bra den här gången heller tyvärr. Jag stod där i två och en halv timme och höll på att frysa ihjäl mot slutet. När jag skulle gå tillbaka fick jag lysa med telefonen för att hitta hem igen.

Strax innan jag gick ner till saltsjön plingade det i mobilen. Det var min bror och hans fru som önskade mig god jul via Messenger. Istället för att svara ringde jag upp honom med videosamtal på Messenger. Och han svarade! 

Så det var första gången jag pratade med min bror och såg rörliga bilder på honom och hans fru. Det var lite trevligt faktiskt. De var avundsjuka när jag satt i bar överkropp i solen. De satt uppkrupna i en soffa och tittade på en dokumentär om hårdrockens historia i en lägenhet i Bremen.

Ikväll blir det nog livat på krogarna runt om i Sverige. Juldagen har alltid varit hemvändarnas kväll och så blir det nog i år också. Jag lägger mig och läser min fantastiska bok.

Inga kommentarer: