fredag 23 december 2022

Ventiler

Jag saknar min underbara stereoanläggning och rymden som är i prediksalen i kapellet. Men när jag lyssnar på musik här i Spanien ur min laptop eller i min bluetoothhögtalare verkar mitt minne fylla i dynamiken från prediksalen så jag får stor behållning av musiken ändå. Annars är ju ljudet ut i lägenheten i mono från laptopen men jag tycker liksom det duger ändå. Jättekonstigt egentligen. Hjärnans minnesbank fyller på med dynamiken.

På morgonen när butikerna öppnat åkte jag scooter ner till en cykelaffär i stan och försökte köpa en ny ventil. "Dunlop" sa kvinnan bakom disken och gick bak en bit och började gräva i en låda men kom tillbaka till mig vid disken och skakade på huvudet. Jag frågade då om de kunde byta däck och slangar och allt om jag kom ner med cykeln. -Är det inre eller yttre växlar på cykeln, frågade hon? Vadå tänkte jag?!?!? Har det med saken att göra? Men jag hasplade ändå ur mig att det var inre växlar eftersom det inte sitter en massa drev utanför navet som på tioväxlade cyklar. -Då är det bättre att du går till "Interbike", sa hon. De är bättre på inre växlar än vad vi är. 
Ja herregud tänkte jag. Här blir jag tvungen att förstå något som jag egentligen är helt ointresserad av.

Men jag travade iväg till Interbike. Där frågade jag först om han hade en Dunlopventil. Han gick bakom och lutade sig ut genom dörren till mig och frågade: -Ska du ha en eller två? Nu jävlar ska jag ha två, tänkte jag, om de är så svåra att få tag på. Sagt och gjort. 


Två ventiler á 1,40 €. Sedan åkte jag hem. Jag tankade på hemvägen också.

Nu har jag en fungerande trampcykel igen alltså.

Resten av dagens ljusa timmar låg jag i solen och tänkte och lyssnade på omgivningen. Framåt kvällningen kom Manuel och hämtade sitt tingade ex av min bok. Det kändes för mörkt för att åka iväg och handla och äta på restaurang så jag stannade hemma och åt mackor istället. Jag pratade med min älskade Felix idag också en stund. Det är andra året med nya traditioner för honom och mig. Jag är i Spanien och han är hemma. Det är så det kommer att bli i framtiden nu.

Jag läste ut 1984 av George Orwell idag också. För andra gången men jag kände inte riktigt igen slutet. Jag kanske övergav den förra gången.

Denna står näst på tur.


Den började väldigt lovande i alla fall.

Imorgon är det julafton i Sverige.

Inga kommentarer: