lördag 3 december 2022

Lördag

Vaknade närmare kl. 7 den här lördagen. Jag satte mig i inglasningen och tittade på ett avsnitt av expeditionen på TV 4 play. Jag tittade också på svenska nyheter. 

Dagens frukost bestod av ostmacka och patémacka. Ingen avokado. Det blir för mäktigt med en stor avokado på morgonen. Jag satte upp GoPro kameran på stativet och körde en timelaps för att få med gryningen. Den timelapssekvensen kommer att ingå i dagens lilla filmning som jag tänkte göra här hemmavid.

Jag sågade isär den övre delen av bokhyllan och använde chassiet till min dramaten som säckkärra för att transportera vrakdelarna till sopbingen. 

Jag behövde bara göra en körning så var det klart.

Kent tog köksbordet och stolarna sedan så nu är det bara den undre delen av bokhyllan kvar att bortskaffa.  

När dagen grytt gick jag ner till den rosa saltsjön. Det är fint där nere och det finns jättemycket vackra blommor att titta på. Har man tur ser man någon flamingo också. Jag hittade också min vitala kameradel för filmning med ljudupptagning så idag kunde jag använda hela kittet. Jag filmade och lyckades fånga två märkliga vadare på filmen. När jag kollade fågelboken senare insåg jag att de heter Himantopus himantopus på latin. Styltlöpare på svenska. Jag gick hem och tog ut cykeln och monterade kameran på styret och cyklade norrut en bit. Sedan cyklade jag inåt stan igen och hamnade på ett ställe som hette "Bake n´ butty". 

Där tog jag en engelsk breakfast och filmade medan jag åt men det blev inget ljud på det klippet så det fick inte vara med på dagens film sedan tyvärr.

När jag kom hem gick jag och Kent ner till saltsjön igen för att kolla lite fågel och vi såg styltlöparna igen. Sedan gick vi hem och jag satte mig och sola på gräsmattan utanför lägenheten en stund men solen sjönk ner ganska snabbt så jag gick in och redigerade dagens film istället. Förhoppningsvis går den att se imorgon när Youtube har hanterat den och skalat upp den till 4K.

Jag började bli hungrig igen och gick bort till den kroggata där "Dave's place" ligger. Det blev helt enkelt Dave's igen. Jag hamnade vid ett ensamt bord men det var strax en norsk kvinna som bjöd in mig till sitt bord så jag gick över till henne istället. Vi pratade och drack lite och sedan gick vi till Shannon's som ligger alldeles bredvid. Där tog vi varsin drink och pratade vidare. Vi gick hem till henne för att rasta hennes hund och då gick vi till mig med hunden. Vi bodde inte så långt ifrån varandra visade det sig. Sedan gick vi till henne igen med hunden och sedan tillbaka till Dave's och tog en öl till och sedan gick jag hem. Hon gick vidare till Shannon's igen men det var för stimmigt därinne för mig.

Det var denna lördag det.

Inga kommentarer: