torsdag 22 december 2022

Cykeln


Första målningen färdig.


En riktig väggkaramell.

Idag latade jag mig i solen hela dagen nästan men man får ingen färg av solen nu vad det verkar. Det är ändå gott att ligga och steka sig. Jag låg i flera timmar och tänkte och lyssnade på fåglarna. Det rasslade i bladen på citrusträdet och hibiskusen här utanför men det raschlade i palmbladen ovanför. De är så stora och träigt stela så de låter väldigt mycket när de raschlar.
Jag körde en kulörtvätt idag när det skulle bli bra torkväder.


En "vaktmästare" var här och klippte gräset på förmiddagen. Jag drog ut tvättmaskinen under köksbänken också och städade bakom. Det är dags att byta ut den snart. Den centrifugerar så dåligt och det tar sån tid för kläderna att torka. Jag har problem med köksblandaren också som är lös. Det ville jag också undersöka och det enda sättet att göra det på är att dra ut tvättmaskinen. Jag kommer inte att kunna fixa den lösa blandaren själv insåg jag när jag tittade.

Jag gjorde ren spisen för första gången också och den blev fin.

Problemet med mitt tomma framdäck tycks inte ha någon lösning. En stund mitt på dagen tog jag paus från solningen och tog scootern till Carrefour för att köpa lite mat och en ny ventil till framdäcket. De hade inga lösa ventiler. Han hänvisade mig till någon cykelaffär. När jag hade handlat färdigt lastade jag i maten i scootern och gick bort till Habaneras. På Forum sport där har de en jättestor cykelavdelning så jag chansade där. Pratade med en kille och visade honom min ventil. -Den där är inte spansk, sa han. Vi har ett annat system här och de jag har kommer inte att passa. Du måste byta hela slangen.
-Om jag tar hit min cykel, kan du då byta slangar och däck åt mig då, frågade jag. -Nej, svarade han, jag reparerar bara cyklar vi själva säljer. Utsiktslöst alltså.


På Habaneras parkering såg jag en bil som gav mig kristinehamnskänsla. 0550 är riktnumret till Kristinehamn som jag är uppväxt med.

Så. Nu får däckproblemet mogna ett tag medan jag är cykellös. Det är ju tur jag blivit tuffare med scootern.

Det ska tydligen bli ännu varmare imorgon så jag blir nog hemma i min solstol imorgon också. Första dag med sämre väder ska jag återuppta jakten på däckventil.

Ikväll lyssnade jag på blues och målade. Jag måste lära mig att måla snippor. Jag har snippskissat lite men jag får inte till dem. De är komplexa i all sin enkelhet men så otroligt vackra.

Inga kommentarer: