måndag 18 december 2023

Dum natt

Gick till sängs 18:30 i går med iver att påbörja en ny bok. "Montecore" av Jonas Hassen Khemir. Låg jätteskönt med min lilla läsplatta i hand och hade lite svårt att komma in i boken. Svårskriven. Och jag blev så trött att jag släckte redan strax efter kl 19. Vaknade igen klockan 20 och var pigg som en lärka. Läste lite till. Gjorde ett sovförsök igen. Kollade ett avsnitt av Scotland yard files på laptoppen. Försökte sova igen. Gick inte. Smärtan i axlarna tilltog. Såg ett avsnitt till. Försökte somna igen. Gick inte. Visste inte hur jag skulle ligga för att inte ha ont. Somnade nog någon gång efter midnatt.

Jag tror mer och mer att mina onda axlar har med scooterkörningen att göra. Jag har åkt väldigt lättklädd och "utstått" vissa transportsträckor på större trafikleder där jag tillåtits (tvingats) köra fortare. Då har jag känt att jag blivit väldigt kall. Jag måste bli försiktigare. Köra med någon form av windbreaker och inte bara i hoodie och shorts.

Gick upp strax före 8 och åt lite frulle. Mulet, blåsigt. Årets sista onlinemöte planerat till kl 9 men det är det sista jag gör i arbetsväg 2023. Sedan är jag en fri man till den 15 januari. Det ska bli så skönt att bara ha ett liv att ägna sig åt. Det kom en person på mitt onlinejulfika så vi höll det väldigt kort. Normalt brukar det vara 30 - 40 deltagare.


Ostmacka och märkliga sardiner denna morgon. Sardiner där det låg två piri-pirifrukter i burken. Kände en liten förnimmelse av chilihetta när jag åt sardinerna. Jag tror nog inte att smaksinnet fullt ut är tillbaka.

Jag behövde åka iväg och göra ärenden på förmiddagen. För min del innebär det en del planering. När är det lämpligt att vara i trafiken måste jag ta hänsyn till Mellan kl 10:30 och 13 brukar det vara lugnt på förmiddagarna. Idag skulle jag till en ny adress och fick förbereda mig en del med teoretiska övningar i Google maps innan jag åkte.

Det var en trevlig tur till det lilla handelsområdet. Men jag fick ont i axlarna med en gång. 


Här området. Jag vet inte vad området kallas.


Och här en pålitlig vitvaruleverantör enligt min vän Tony. Jag beställde en likadan induktionshäll som jag tidigare beställt på Carrefour. Här var den billigare. Installationen var hälften så dyr också. Tyvärr fanns inte hällen hemma. Den fanns i lager i Valencia. Sedan kommer det en massa helger i vägen så de kommer hit och installerar den den 27 december. Om drygt en vecka alltså. Det är svårt att klara sig utan spis men det går. Det kommer att bli en period utan spis på exakt en månad alltså. Jag kom ju hit den 25 november.


Jag köpte en tub smärtstillande salva på ett apotek. Smorde på direkt när jag kom hem och stöttade med 100 mg Paracetamol också. Handlade ost på Mercadona intill och åkte sedan till Carrefour för att köpa ingredienser till Butter chicken igen. Sedan hem. Jag tror inte jag lämnar lägenheten mer idag. Det är kyligt ute. Kyliga vindar men skönt när solen tittar fram. 

Åt indisk köttfärsgryta till lunch som jag hällde en halv burk cocosgrädde över när jag värmde den. En mycket märklig cocosgrädde. Inte alls som i Sverige. Jag skulle hellre kallat det för cocossirap. Det var genomskinligt och sött som sirap men det blev ändå ganska gott. Indisk hetta och sötma som den man får av chutney. En söt varmrätt. Märkligt!

Jag lade mig och sov middag efter måltiden. Jag ska försöka göra det under ledigheten. Det kommer att göra det ännu svårare för mig att somna på kvällarna men jag kanske kommer i n i någon ny sorts rytm.

Det var tydligen jordbävning här idag kl 10:27. 2,4 på Richterskalan. Inte märkte jag det.

Fick meddelande från en Kristinehamnsväninna. Hon frågade om vi skulle ta en fika imorgon och visst ska vi det. På La Zenia boulevard där vi sågs förra gången.

Inte hjälper den där salvan. Bah!

Hemmakväll (som vanligt).


Inga kommentarer: