fredag 8 december 2023

På tur med norskarna

Jag ställde klockan på 7 på morgonen för att komma i tid till uppsamling kl 9 vid den norska sjömanskyrkan. Idag skulle jag ut på premiärturen med det norska gänget "Fjellgruppa". En tur avgick kl 9. Det skulle vara en lång och jobbig tur. Jag valde "seniorturen" klockan halv tio istället. Den skulle vara lätt och för det mesta gå på stigar och grusvägar. Inge större höjdskillnader heller.

Jag parkerade scootern och väntade på Sissel som skulle plocka upp mig och några till. Vi åkte norrut till La Finca golf club strax norr om Los Montesinos där vi skulle parkera. Sierra De Benejúzar hette området vi gick i.

16 personer blev vi och jag var yngst. Yngst men sämst. Det var verkligen ingen boost för egot. Jag hamnade längst bak i gruppen hela tiden och pensionärerna undrade "var är svensken" hela tiden. Det var så hemskt jobbiga klättringar på smala steniga stigar och jag höll på att ramla hela tiden. Som tur var hade jag stavar att stödja mig på. Men de norska bergsgetterna knatade bara på. Jag hann inte fotografera knappt. Jag fick gå och titta ner i marken hela tiden för att inte falla. Jag kände direkt vad fel ute jag var. Jag trodde det skulle bli en lugn tur men det var bara stressigt.




Några bilder hann jag ta ändå men jag fick aldrig chansen att njuta av vyerna. 


Vi stannade vid en kyrka och åt våra medhavda mackor.


Sedan gick vi vidare upp till en topp med ett röse på. Här är gänget lite från håll.

Därefter vände vi och gick ner igen. Vi gick ett par timmar i alla fall och jag var helt slut. Vi körde bil till ett fik och jag tog en kaffe innan färden gick tillbaka till Torrevieja. Jag hade glömt att låsa scootern där jag parkerade den och den oron gnagde i mig hela tiden när jag gick i bergen men den stod kvar i alla fall. Det var så skönt att bli ensam igen. Jag kände mig verkligen som en belastning för gruppen hela tiden och detta gör jag inte om utan att vara i bättre form. Ändå deltog jag bland seniorerna.

Det var så skönt att komma hem igen utan att vara beroende av andra. Jag packade upp och startade en tvättmaskin. Det var en blåsig dag och jag var trött efter att varit utsatt för väder och vind samtidigt som musklerna var helt slut. 


Jag gjorde Buffalo hot wings i Instant potten igen och slappade. Det kändes som om det var söndag. Det är helgdag här i Spanien och affärerna är inte öppna.

Det blev lite TV-kväll och tidigt till sängs för läsning och vila kroppen.

Inga kommentarer: