måndag 4 december 2023

Gibraltar

Bussen gick en kvart efter utsatt tid.

Den hämtade upp folk på flera ställen och till slut var bussen så gott som full. Jag satt och lyssnade på "Fläsket brinner" och tittade ut genom fönstret. Bara britter ombord. En medelålder på 68 år skulle jag tro. Det regnade. Vi åkte inåt land via Murcia. Kl 11 stannade vi för frukost utanför Puerto Lumbreras.

En vägkrog som ser likadan ut som alla andra vägkrokar i det här landet.

Skinksmörgås med ost, en inbakad sak som jag sparade till bussen och en kaffe.

Slamrigt, skrapigt och stimmit. Hörselproppar i.

Vi passerade gigantiska mandelträdsplantager. När vi kom högre upp bergen gick mandelträden över i olivträd istället. Vi befann oss mitt i världens störta olivproducerande område. Mycket tall och gran på den höjden också (ca 1 500 m ö h). Spanien är också störst i världen på mandelodling, allt enligt guiden. Hon hade mycket intressant att berätta faktiskt.

Men jag såg nästan inga djur. En liten fårskock på ett ställe. En häst och några kor.

Odlingslandskapet.

Kl 13:30 stannade vi för lunch. Ett likadant ställe igen.

Maten var tyvärr kall men med lite salt på så gick det ner.

Olivlundar.

Stora sparrisplantage överallt också.

När vi åkte ner mot havet förändrades vegetationen igen. Vi körde ner till Malaga, Fuengirola, Marbella och Estepona.

Det var skönt att komma fram till hotellet. Ett helt ok rum med "klippan" som utsikt.

Utsikt över marinan och lite interiörbilder.

Jag gick ut och gick ett varv när jag lastat av grejerna. Jag gick ner till gränsövergången till Gibraltar. Hotellet ligger på spanska sidan i en stad som heter La Linea.

Det betyder linjen (gränsen) kort och gott.

Hotellet.

En liten väggmålning.

Hundskit i La Linea.

Torklina i La Linea.

Plataner som fäller löven nu.

Jag gick upp på rummet och började blogga. Det går allt annat än smidigt att blogga med min gamla Mac. Krångligt att föra över bilder och trött och seg är den. Kl 19:30 gick jag ner och åt middag och den middagen var nog den sämsta jag ätit i hela mitt liv. Gratis är verkligen inte gott och jag kommer inte att äta där något mer.

Det var buffé men det fanns inget som intresserade mig. Soppa kanske? Jag testade.

Den smakade som redd vattnig kycklingbuljong. Den lämnade jag åt sitt öde. Det kväljer mig när jag tänker på den i efterhand.

Sedan varmrätten som ändå tog priset. Pasta med en ostsås. Jag tror de gjort ostsåsen på getost. Det var oätbart. Jag försökte med salt och tabasco men jag fick inte i mig det ändå. Som tur var hade jag två kokta ägg och en halv tub Ejderns kaviar kvar i kylväskan sen resan.

Skönt att resdagen är över. Nu ska jag stoppa i hörselproppar och sova. Det är väldigt lyhört och jag hör folk hela tiden. Ganska precis 8 timmar tog bussfärden.