lördag 16 december 2023

Lördag

Kallaste morgonen denna resa. 6 grader kl 8. Har sovit gott.


Frukost. Rökt torsklever.


Smakade inte så mycket.

Mina starar som jag har är är svartstarar. Inte vanliga starar som vi har i Sverige. Däremot finns vanlig stare här också.

Jag åkte till Carrefour för att återuppta kampen om induktionshällen. Idag gick det enkelt. Jag fick pengarna tillbaka för häll och montage. Tillbaka på ruta ett då men nu ska jag anlita en annan firma. Till veckan.

Efter Carrefour åkte jag upp till min vän Danielas område och parkerade scootern vid "Washington square". Gick sedan ner till parken vid den blå saltsjön och gick en timma med stavar. Jag blev ganska nerkyld när åkte scooter upp dit så jag hade stora besvär med höger axel. 



Lite fina vyer fick jag. Busklandskap.


Någon form av järnek? 


Kargt. Inte mycket liv nu. Stod och tittade en stund på en härfågel i alla fall men solen stod så dumt så jag inte kunde se den i kameran. 


Jag gick tillbaka och satte mig på ett café och tog en kaffe innan jag åkte hem. Jag hade hunnit bli hungrig igen så jag började laga mat direkt när jag kom hem.

Gjorde den indiskinspirerade köttfärsgrytan jag hade planerat i går. Lök, olja, smör, grön chili. Mald svartpeppar, malda korianderfrön och lite kummin. Chilipulver, salt. Hälften av pastan jag gjorde i går. bestående av ingefära, vitlök och färsk gurkmeja. Passerade tomater, nötfärs och potatis. Tänkte tryckkoka det hela i 20 minuter.

Jag tänkte att stärkelsen i potatisen skulle reda grytan lite också. Skönt att bara använda en gryta. Allt i samma liksom.

Tyvärr fick jag problem. "Food burn" stod det i displayen. Det var tydligen lite för lite vätska för att tryckkokerier skulle funka. Jag fick köra på en annan funktion istället för att potatisen skulle bli färdigkokt.


Jag blev inte så imponerad av min komposition. Alldeles för stark och jag vet varför. När jag skulle mala korianderfrön, kummin och svartpeppar fick jag i alldeles för mycket svartpeppar i kvarnen. Jag plockade ur en del men orkade inte sortera de där jävla små kornen särskilt länge. -Hur farligt kan det vara med lite för mycket svartpeppar, tänkte jag. Men det förstörde faktiskt rätten en hel del. Men det går ändå att äta. Jag ska köpa cocosgrädde nästa gång jag är på Carrefour så jag kan neutralisera det lite. Sex matlådor blev det i alla fall. Jag börjar få slut på chutney också. Och jag orkar inte göra egen. Det finns tyvärr inte på Carrefour. Jag måste till annan affär. Punta Prima?

Felix ringde på Facetime från kapellet när han höll på att förbereda hamburgare åt sig själv. Kul att se honom verksam i kapellköket. 

Läsning. Tidigt i säng och värmen på i natt.

Inga kommentarer: