fredag 29 december 2023

Fredagsmarknad med ryggsäck

Gick upp 6 med en bättre känsla i höger axel. Har inte alls haft sådana besvär i natt även om det känns. Det blev också sent i går. Jag satt och pratade med grannarna till kl 23. 


De är ett ungt par i 30+-åldern och heter Nina och Andres. Mycket trevliga och lättsamma. Kloka. De är på väg in i karriärer båda två och jag är säker på att de har förutsättningar för att lyckas.

Jag var alldeles utmattad när jag kom in till mig efter att ha varit så intensivt social i ett par timmar. Jag kände mig berusad trots att jag bara druckit en Cola zero. Jag blev manisk när jag kom in. Gjorde rent i köket, nya hällen och städade ur hyllor - hele tiden snurrade kvällens diskussioner och samtalsämnen runt i huvudet. Pratar jag för mycket? Säger jag saker som kanske är små nålstick? Ligger jag på rätt PK-nivå? Lyssnar jag för dåligt? Ger jag dålig feedback? Vad sa de när jag hade gått? Vi har ju aldrig egentligen pratat förut men nu pratade vi med besked. 

Jag kanske ska undvika sådana här långa möten med människor och diskussioner. Det är intressant om de verkar tänka lite djupare. Jag har märkt att jag har en repertoar med diskussioner jag alltid för på tal. Kanske inte för att jag är intresserad av vad andra tycker. Kanske mer för att få hålla låda en stund. Och verka intressant. Ibland blir jag så innerligt trött på mig själv och blir sorgen efteråt. Vilken buffel jag kan tycka att jag är.

Jag hade i alla fall en trevlig kväll och paret är lätt att umgås med. Kul att få en fläkt av framåtanda när jag hör om deras drömmar, karriärer och planer. Samtidigt är jag så nöjd att jag har mycket av det där bakom mig. Planer för framtiden och drömmar har jag gott om men karriären är över. Däremot är jag inte avundsjuk på de som ska leva många år till i dessa föränderliga normer som vi hela tiden behöver förhålla oss till. Kan det verkligen bli så att jag slipper sådant när jag tar ytterligare ett steg från gemenskapen när jag går i pension? Vågar jag hoppas? Slippa att arbeta med värdegrunder, genustänk och bli obligatoriskt inkluderad i sammanhang där jag inte vill vara.

Kvart över 8 åkte jag till banken. Parkerade en bit ifrån och gick fram.


Detta är en konstig företeelse här också. Parkeringshinder av plast som bilarna bara kör över och parkerar ändå.

De öppnade 8:30 och det var bara ett ryskt par före mig i kön. Jag fick mitt ärende uträttat och åkte direkt till fredagsmarknaden och var där fem över nio. 


Nästan inga kunder där då så jag kunde gå runt hela området i min egen takt och titta på alla varor som bjöds ut. Men som sagt, det finns inget där som intresserar mig egentligen. Mer än att få sitta en stund och ta en kaffe eller två.

Jag mötte en alldaglig ensam kvinna som ändå var lite vacker. Jag såg henne på håll. När jag gått ett litet varv fick jag syn på henne igen i sin gula jacka. Jag tänkte att jag skulle fråga henne om jag fick bjuda på en kopp kaffe om jag mötte henne ytterligare en gång men jag såg henne inget mer. Sedan tänkte jag hur jag själv skulle reagera om en kvinna kom fram till mig och frågade om hon fick bjuda på en kaffe. Det är inte alls säkert jag skulle gå med. Det är liksom lite för konstigt. Jag vet inte. Man kan inte få mer än ett nej förstås men man kanske inte får tvinga sig på folk på det viset och avkräva dem ett beslut.


Jag har i alla fall hittat en favoritplats på området där jag gärna tar mitt kaffe. De spelar inte hög musik och vid den här tiden på dagen (kl 10) är det inte så mycket folk heller. Jag har ändå hörselproppar i eftersom det är ett grönsaksstånd en bit därifrån där en spanjor står och skriker hela tiden.



Idag tog jag kaffe och crepes med chorizo och ost. Jättegod second breakfast.

Då kom också Jenny och Peter och vi satt en stund så de också fick kaffe. 


Sedan gick jag och köpte rökelse och en hållare till den. Jag köpte "Musk" men den doftade ingenting. Jag har en god rökelse redan så jag får köra med den.


Jag köpte lite fågelfrö också till mina bevingade vänner som jag tycker om att sitta och titta på. Jag hällde ut lite på plattorna framför inglasningen.

Jag tror banne mig jag blir speedad av de här tabletterna. Med tanke på att jag städade köket kl 23 igår också. Jag tvättade scootern helt plötsligt idag också utan att tycka det var alls jobbigt. Jag har hur mycket ork och driv som helst.


Här står han nyduschad. 92 mil nu. Jag hoppas jag kommer upp i 100 under vistelsen men det är inte säkert.

Sedan startade jag en tvättmaskin.

Jag får ont i axeln när jag är ute och går men försöker göra små övningar med axelpartiet för att få cirkulation. Jag kan inte sitta vid datorn långa stunder heller. Ett sådant här blogginlägg tar hela dagen att göra i småportioner. Jag satt med värmedyna en stund och lyssnade på "Fläsket brinner". Sedan på "Made in Sweden" en stund. 

Nu tar jag kvällen med TV och läsning. Glad att jag är av med bankärendet som jag fasat för men som gick så smidigt ändå.

Inga kommentarer: